Lesprogramma

Michael de Groot (oprichter van de Stichting Guacamaya) heeft zes jaar in Guatemala gewoond en bezoekt nu de projecten  elke zomer. Hij geeft nu op verschillende scholen gastlessen over Guatemala. De lessen hebben drie hoofdthema’s. De natuur en de relatie met de Mayacultuur, de Mayageschiedenis en het leven van de hedendaagse Maya’s. De lessen zijn interactief van aard. Michael stelt vragen aan de kinderen en bouwt met behulp van hun antwoorden zijn verhaal. Hij laat verschillende foto’s en objecten zien, en elke 30-45 minuten is er een doe-activiteit. Kinderen maken zelf limonade, poseren in Mayakleding, werken met Mayacijfers en tekens, kleuren een Mayakleurplaat, enz. Er is educatief materiaal beschikbaar dat leerkrachten kunnen gebruiken om na de gastles de thema’s verder te verdiepen. Tevens is er een foto-expositie beschikbaar die in de school kan worden opgehangen. Met behulp van een vragenlijst kunnen kinderen een Mayaspeurtocht maken door de school. De verschillende thema’s lenen zich ook uitstekend voor allerlei uitdagende opdrachten bij het vak kunstzinnige oriëntatie. Het is tevens mogelijk om als onderdeel van het lesprogramma een uitwisseling aan te gaan met een Mayaklas in Guatemala. De lessen zijn geschikt voor alle groepen op de basisschool. Er kan gekozen worden voor 1 les waarin beknopt alle onderwerpen aan bod komen of voor een uitgebreider lesprogramma.

Meester Michael heeft ons geleerd Mayalimonade te maken, het lekkerste wat ik ooit heb gedronken!

Afsluiting en intekenactie

Het lesprogramma kan worden afgesloten met een feestelijke Guatemaladag. Gedurende de Guatemaladag kunnen bij het lesprogramma betrokken leerlingen verschillende toneelstukjes opvoeren over de Maya’s (verschillende  scripts en kostuums zijn beschikbaar) en/of een Mayaklederdrachtmodeshow. Kinderen gekleed in Mayaklederdracht kunnen op een Mayamarkt allerlei spullen verkopen en zelfgemaakte hapjes en drankjes. De leerlingen kunnen voorafgaand aan de afsluiting met een intekenactie gelukspoppetjes, Mayasleutelhangers of vriendschapsarmbandjes verkopen. De kleurrijke producten worden door Mayavrouwen in Guatemala gemaakt en het kost de leerlingen doorgaans weinig moeite om veel te verkopen. De opbrengst wordt gekoppeld aan een concreet doel. Met de opbrengst van bijvoorbeeld een setje armbandjes van 3 euro krijgt een kind 3 boompjes om een eigen bos te planten. Doordat kinderen over het algemeen relatief veel geld inzamelen met de verkoop en dit wordt gekoppeld aan een concreet doel worden de kinderen erg enthousiast door het resultaat. “Door ons kunnen Mayakinderen een heel groot bos planten!”, is een veel gehoorde reactie. De kinderen krijgen als aandenken een mooi certificaat met hun naam en het aantal boompjes dat door hun inzet geplant kan worden. De kinderen krijgen na afloop van het lesprogramma ook een mooi door de stichting gemaakt boekje: het laatste stukje bos. De reacties op het lesprogramma zijn zonder uitzondering zeer positief.

Door ons kunnen de Mayakinderen een heel groot bos planten!!

Reacties

De lessenserie over de Mayacultuur was een groot succes. Naast alle wetenswaardigheden  heb je de kinderen elke les weer te boeien door je enthousiasme (naar de kinderen en mbt de leerstof), kennis van zaken en positieve benadering van de kinderen. Wouter Steinfort (leerkracht groep 8a van basisschool Het Palet in Zoetermeer)

..met veel verve vertelde Michael groep 3 over de dieren in Guatemala. Als een quetzal ‘vloog’ hij door de klas en speelde hoe het kwam dat de quetzal een rode buik heeft. De leerlingen hingen aan zijn lippen!! Esther Verhoef (leerkracht groep 3 basisschool De Tweemaster in Lisse)

In oktober zijn wij op de OMS in Den Dolder bezig geweest met een project over Guatemala. Michael en enkele leerkrachten hebben het project geopend met een geluksdans in de kleding van de Maya’s, een aap, hert en jaguar. De introductie was ook de start van de verkoop van gelukspoppetjes en vriendschapsarmbandjes. Kinderen gingen deze in hun vrije tijd verkopen aan familie, vrienden en buurtgenoten. ..de markt werd afgesloten met een veiling van de groepswerkstukken. De totale opbrengst was enorm hoog voor het kleine schooltje dat wij zijn. We hebben met zijn allen enorm van het project genoten. Willemijn Mulschlegel (leerkracht groep 3-5 van de Openbare Montessorischool in Den Dolder)

Een prachtig project: voor en door kinderen!

Michael de Groot made the Mayan culture come alive in our classes by not only showing different Mayan artifacts and informing the students hands on about the Mayan cultural ways of trade, daily life, language, music and spiritual beliefs, but also involving them in acting out the more serious side of this precious culture: the threat of deforestation, animal decline, limited food resources, poor education and other struggles in their efforts to try and create a sustainable life in the Western World. We feel privileged to also have been given the opportunity to help the Guacamaya Foundation and michael de Groot in his worthwhile cause, while enlightening the students perspective about the mayan Civilization in Guatemala. we look forward to seeing you next year again, Michael! (By Carla Kogler and Paul Delamaine, Group 7 teachers at the Violenschool International Primary School in Hilversum)

De juf mocht samen met de kinderen een apendans doen, wat erg leuk was en veel kinderen deden mee! Wietske van Dijk (leerkracht groep 1/2 Margarethaschool in Arnhem)

Als leerkracht van groep 7 heb ik net zo geboeid als de kinderen zitten luisteren naar meester Michael.

Mijn dochter Sigrid (9 jaar) kwam uit school en begon te vertellen over een hele bijzondere les, die zij die middag had gehad. Het ging over een ver land, Guatemala. Ze was diep onder de indruk van hoeveel die meester van dat land wist en over alle dieren die ze op de foto’s had gezien. “Kunnen we vanmiddag limoenen gaan kopen? Want ik heb van meester Michael geleerd hoe je limoenlimnade kunt maken. Het is het lekkerste wat ik ooit heb gedronken!!” De volgende middag stond er twee liter limoenlimonade in de koelkast. We vonden het allemaal heel erg lekker! Ook het project voor de Mayakinderen maakte veel indruk op Sigrid. Dat je met bamboe zo veel kunt doen! Het allerleukste was toch wel het moment waarop meester Michael een grote arend na deed.. het ‘aapje’ (een kind uit de klas) schrok zich bijna letterlijk een aap toen hij gegrepen werd…! Als leerkracht van groep 7 heb ik net zo geboeid als de kinderen zitten luisteren naar meester Michael. Het is mooi dat hij zelf 6 jaar lang tussen de kinderen van het project heeft gewoond. Je hoort, voelt en ziet gewoon dat hij een stukje van zijn hart daar heeft liggen. Zo komt het werk waarvoor wij als school gingen sparen heel dichtbij. Ik heb genoten van de betrokken koppies van de leerlingen tijdens de verschillende momenten in de les. De opbrengst van de verkoop liet zien dat de leerlingen er echt voor gingen. Daarbij vonden ze zelf de vriendschapsarmbandjes erg leuk om te hebben. Ik zie nu overal kinderen lopen met de armbandjes en collega’s en ouders met een hartje uit Guatemala aan de sleutelbos. Een prachtig project: voor en door kinderen! (Anita Noorlander, leerkracht van groep 7 en moeder van Sigrid, Louise de Colignyschool in Ede)